Translate

czwartek, 14 września 2017

Present Perfect

Na pewno wszyscy znacie czas Present Perfect- chociażby ze słyszenia. To ten, którego nie ma w języku polskim, ale jest w angielskim i do tego jest często używany. Spróbuję przybliżyć Wam specyfikę tego czasu.

Zacznijmy od tego, że Present Perfect to czas łączący w pewien sposób przeszłość z teraźniejszością. Pewnie teraz myślicie: WHAT THE HECK, czyli co jest grane? Jeżeli:

- mówicie o czynności, która rozpoczęła się w przeszłości, ale nadal trwa (I have lived here since 20 years- Mieszkam tu od 20 lat)
- mówicie o czynności, która dopiero co się zakończyła, tzw. gorące newsy (The plane has crashed- Samolot się rozbił)
- mówicie o czynnościach, które nie mają określonego czasu, kiedy się zdarzyły, np. opisując generalnie nasze doświadczenia (I have eaten snails- Jadłam ślimaki).

...zastosujecie wtedy czas Present Perfect.

UŻYCIE:

Zdania twierdzące: podmiot + have/has + 3 forma czasownika nieregularnego
Zdania przeczące: podmiot + haven't/hasn't + 3 forma czasownika nieregularnego
Zdania pytające: have/has + osoba + 3 forma czasownika nieregularnego

Warto zapamiętać charakterystyczne słowa używane dla czasu Present Perfect. Podzielę je na 3 grupy:

NEVER- nigdy (I have never eaten snails- Nigdy nie jadłam ślimaków)

EVER- kiedykolwiek (do pytań i przeczeń) (Have you ever seen a ghost?- Czy widziałaś kiedykolwiek ducha?)

YET- jeszcze nie/już (do pytań i przeczeń, zawsze na końcu zdania)- Have you done your homework yet? (Czy zrobiłeś już swoje zadanie domowe?) I haven't eaten my dinner yet (Jeszcze nie zjadłem obiadu).
ALREADY- już (We have already repaired our car- Już naprawiliśmy nasz samochód)
JUST- właśnie ( We have just finished doing our homework- Właśnie skończyliśmy robienie zadania domowego)

FOR- od (podajemy jakiś okres czasu, np. konkretną liczbę lat)- We have lived here for 2 years (Mieszkamy tu od 2 lat)
SINCE- od (podajemy określony moment z przeszłości)- We have lived here since 2015 (Mieszkamy tu od 2015).

Aby zacząć stosować czas Present Perfect, najlepiej nauczyć się go w zdaniach z charakterystycznymi słówkami, które podałam powyżej. Pozwoli to Wam chociaż po części zrozumieć, jak Perfect funkcjonuje w żywym języku.



3 komentarze:

  1. Ten czas podczas nauki języka angielskiego z native speakerem https://lincoln.edu.pl/warszawa/blog/zajecia-z-native-speakerem okazała się dla mnie największym problemem. Jednak solidne rozwiązanie problemów i moich pytań krok po kroku okazało się bardzo pomocne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście sama nauka czasów w języku angielskim to absolutna podstawa. Właśnie dlatego ja również jestem zdania, że trzeba się uczyć od podstaw. Fajnie na stronie https://mamowato.pl/2020/07/jak-uczyc-dziecko-angielskiego-online/ napisano o tym jak uczyć dziecka angielskiego online.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy mówimy o czasach w języku obcym to ja jestem zdania, że jak najbardziej warto jest się do ich nauki przyłożyć. Tym bardziej, że jak dzieci wróciły do szkoły po takiej przerwie to im także nie było łatwo. Fajnie ten proces został opisany w https://earlystage.pl/blog/2020/08/25/od-izolacji-do-adaptacji-jak-wesprzec-dziecko-w-powrocie-do-szkoly/ i mi się te porady przydały.

    OdpowiedzUsuń